26 C
Kota Kinabalu
Sabtu, Februari 24, 2024
ADVERTISEMENTspot_img

PRN Sabah: UPKO guna logo sendiri

MADIUS (tengah)..Ketika melancarkan Jentera Pilihan Raya Negeri 2020 UPKO di Kompleks Sukan Ranau pada Rabu

RANAU: Parti UPKO akan menggunakan logo sendiri pada Pilihan Raya Negeri (PRN), dengan sokongan komponen lain, jelas Presiden parti, Datuk Wilfred Madius Tangau di sini pada Rabu.

Katanya, banyak aspek pilihan raya akan datang masih dalam perbincangan dengan komponen lain iaitu DAP, PKR dan Warisan, tetapi yang pasti ialah UPKO akan menggunakan logo sendiri.

“Sasarannya adalah untuk memenangi setiap kerusi yang kita bertanding dan memberikan sumbangan kepada kerajaan negeri Sabah yang akan dibentuk. Justeru setiap sikap negatif, terutama jika tidak terpilih sebagai calon, harus dikikis.

“Mereka yang tidak terpilih kali ini harus menanamkan dalam diri untuk menjadi penyokong kuat bagi mereka yang terpilih, kerana seseorang harus menjadi pengikut yang hebat untuk menjadi pemimpin yang hebat di masa depan,” katanya.

Madius bercakap ketika melancarkan Jentera Pilihan Raya Negeri 2020 UPKO dan 20 Poin perjuangan baru parti setelah dijenamakan semula di Dewan Kompleks Sukan Ranau pada hari Rabu.

“Kita memilih Ranau sebagai tempat untuk melancarkan Jentera Pemilihan Negeri UPKO dan juga untuk melancarkan intipati perjuangan baru parti setelah dijenamakan semula bukan hanya kerana Ranau terletak di tengah-tengah semua daerah di Sabah.

“Kita juga memilih Ranau untuk majlis ini sehari sebelum nama calon diumumkan di Kota Kinabalu pada hari Khamis, kerana salah satu dari 13 Adun yang membelot dari parti sebelum ini adalah dari DUN Paginatan Ranau.

“Jadi semoga program hari ini dapat memberi nafas baru kepada jentera secara keseluruhan, terutama di daerah Paginatan di Ranau.

“Kami menyedari bahawa di Paginatan, segelintir yang keluar dari parti baru-baru ini. Oleh itu, dalam menghadapi pilihan raya yang akan datang, kita harap kita dapat menawan kembali DUN Paginatan dari para pengkhianat,” katanya.

Sementara itu, Madius memberitahu bahawa oleh kerana pandemik Covid 19 yang masih berleluasa, kempen untuk Pilihan Raya Negeri yang akan datang akan dilakukan dengan cara yang berbeza dibandingkan dengan pada masa-masa sebelumnya kerana SOP pencegahan harus diikuti.

Menurutnya, kali ini, berkempen akan dilakukan dengan menggunakan teknologi dalam talian melalui telefon, media sosial dan seumpamanya, dan ini memungkinkan para calon berkempen dari mana sahaja mereka berada.

Kali ini, kita menghadapi pilihan raya dengan cara yang unik yang belum pernah kita lalui sebelumnya kerana kita masih dalam mod PKP yang menuntut kita mengikuti SOP tertentu dari Kementerian Kesihatan.

“Untuk ini, semasa Penamaan Calon akan datang, tidak akan ada lagi perarakan dan semacamnya. Dan semasa berkempen, perhimpunan besar seperti ini juga tidak dibenarkan,” katanya.
TAMAT

ADVERTISEMENTspot_img
BERITA BERKAITAN